تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران : وزیر خارجه چین در نشست امروز وزرای خارجه عضو برجام به میزبانی اتحادیه اروپا بر لزوم بازگشت فوری و بدون پیش شرط آمریکا به توافق هسته ای ایران تاکید نمود.

تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، وزیر خارجه چین خواهان بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران شد.

او امروز در نشست غیررسمی مجازی وزرای خارجه ایران و 4+1 (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) تاکید نمود آمریکا باید در اولین فرصت بدون معین پیش شرط به برجام بازگردد.

به گزارش شبکه چینی سی جی تی ان، وانگ یی در سخنان خود علت کاهش تعهدات برجامی ایران را خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه کشورمان دانست و اضافه کرد اوضاع هسته ای ایران با توجه به تصمیم جو بایدن برای بازگرداندن آمریکا به برجام، به نقطه حساسی رسیده است. وی اضافه کرد با این وجود ایالات متحده در عین حال در حال افزایش فشار بر ایران است.

وزیر خارجه چین در ادامه صحبت هایش تاکید نمود: طرف آمریکایی باید با بازگشت به برجام، تحریم ها علیه ایران و نهادها و طرف های ثالث را لغو کند. بر این اساس، ایران هم باید به تعهداتش در برجام بازگردد.

تازه ترین خبرها و تحلیل های مالی را در اینستاگرام خبرنگاران مشاهده کنید

وی اضافه کرد: چین پیشنهاد می نماید که طرف های برجام رایزنی هایی را درباره این موضوع در اسرع وقت داشته باشند تا فرایند بازگشت آمریکا به توافق نامه شروع گردد.

بنابر این گزارش، وانگ گفت کوشش های مشترک برای حفظ پایدار برجام و ارتقای اوضاع در جهت مورد انتظار جامعه بین المللی احتیاج است.

دیپلمات ارشد چینی در ادامه سخنان خود در نشست امروز تاکید نمود اختلافات مرتبط با اجرای برجام باید به شکل عادلانه و بیطرفانه حل گردد و هشدار داد مرتبط کردن مسائل امنیت منطقه ای به برجام سد خودساخته ای را در فرایند احیای اجرای برجام ایجاد می نماید.

وی اضافه کرد چین پیشنهاد می نماید یک بستر گفت وگوی چند جانبه ویژه در منطقه خلیج فارس برای راه اندازی یک فرایند گفت وگوی فراگیر به منظور رسیدگی بهتر به مسائل امنیتی منطقه ایجاد گردد.

پیشتر وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین از طرفین برجام (ایران، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درخواست کرد تا برای برطرف مسئله سیاسی ایران به وسیله راه چاره های دیپلماتیک از عزم سیاسی بهره گیرند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه چین در این خصوص گزارش کرد، وانگ ونبین در حالیکه مسئله هسته ای ایران را بسیار حساس و پیچیده توصیف کرد، گفت: در حال حاضر، موضوع هسته ای ایران یک مسئله بسیار پیچیده و حساس است. ما امیدواریم که به وسیله نشست وزرای خارجه، تمامی طرفین بیش از پیش کوشش ها برای حفظ و اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را تحکیم بخشند.

نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+4 امروز (دوشنبه) با حضور جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار گردید و حدود دو ساعت و نیم ادامه داشت که در نهایت بیانیه ای مشترک صادر شد.

طرفین برجام در این بیانیه اعلام کردند: اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهداتشان جهت حفظ توافق، کوشش­ هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­ ها و پرداختن به چالش ­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­ ای و تعهدات برطرف تحریمی را مورد بحث و آنالیز قرار دادند.

پیش از برگزاری نشست امروز وزرای خارجه گروه 1+4 و ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید نموده بود که طرفین توافق هسته ای ایران قصد دارند بر لزوم حفظ برجام تأکید نمایند.

پیش تر دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس اعلام نموده بود که در کریسمس ملاقات دیگری با همتایانم در تروئیکا و احتمالاً ایران خواهم داشت - البته اگر بخواهند در آن شرکت نمایند- تا اطمینان حاصل کنیم که می توانیم در این خصوص به راه چارهی مسالمت آمیز برسیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1216

به "تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید