چطور با بینی گرفته راحت بخوابیم؟

به گزارش افق بسطام، آلرژی ها، سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر علل شایع گرفتگی بینی می توانند خوابیدن را برای شما مشکل یا حتی ناممکن نمایند.

چطور با بینی گرفته راحت بخوابیم؟

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

گرفتگی بینی ممکن است باعث گردد با احساس اینکه نمی توانید تنفس کنید، از خواب بپرید یا اصلاً در به خواب رفتن دچار مشکل شوید. از طرف دیگر آنالیز ها نشان داده اند که خود خواب راحت می تواند خطر دچار شدن به سرماخوردگی را کاهش دهد.

راه های گوناگونی برای پیشگیری از اختلال خواب به علت گرفتگی و پرخونی یا احتقان بینی وجود دارد. در اینجا به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

1- سرتان را بالا نگهدارید.

پرخونی مخاط بینی و گرفتگی بینی ناشی از آن در شب ها بدتر می گردد، زیرا تخلیه ترشحات بینی و سینوس ها مشکل تر می گردد. تجمع ترشحات مخاطی در سینوس ها هم باعث اشکال در تنفس می گردد و هم ممکن است باعث گردد صبح با سردرد از خواب بیدار شوید.

برای حل این مشکل سعی کنید با گذاشتن چند بالش سرتان را هنگام خواب بالا نگهدارید تا ترشحات سینوس هایتان راحت تر تخلیه شوند. بعضی افراد ممکن است خوابیدن روی کاناپه یا جایگاه با پشتی متحرک راحت تر باشد.

2- از مرطوب نماینده هوا بهره ببرید.

خشکی بینی می تواند باعث احساس ناراحتی و حساسیت بیشتر به ترشحات مخاطی گردد. دستگاه های مرطوب نماینده با مرطوب کردن هوا از خشکی شدید بینی جلوگیری می نمایند و درد حین تنفس از بینی دچار پرخونی و گرفتگی را کاهش می دهند.

افزودن اسانس هایی مانند اسانس نعنا یا اکالیپتوس را به آب درون دستگاه مرطوب نماینده ممکن است برای بعضی افراد مطبوع باشد.

نکته مهم پاک کردن منظم دستگاه مرطوب نماینده است، چراکه رطوبت می تواند رشد باکتری ها و قارچ ها را تشدید کند. بهترین راه برای این کار خواندن دستورالعمل سازنده دستگاه برای پاک و ضدعفونی کردن آن است.

3- ملزوماتتان را کنار تخت نگهدارید.

گرفتگی و پرخونی بینی تنها چیزی نیست که در جریان سرماخوردگی خواب را مختل می نماید. برای بسکمک افراد بلند شدن برای آب خوردن یا برداشتن دستمال کاغذی خواب شبانه را به هم می ریزد.

یک جعبه دستمال کاغذی و یک بطری آب در کنار بسترتان نگهدارید تا مجبور نشوید برای دسترسی به آن ها از تختخوابتان بلند شوید.

4- عسل بخورید.

گرفتگی بینی باعث می گردد که شما مجبور شوید از راه دهان نفس بکشید، و به این ترتیب دچار خشکی و درد گلو هم بشوید. اگر از قبل هم سرفه و گلودرد داشته باشید، خوابیدن ممکن است برایتان مشکل گردد. عسل با پوشاندن گلو احساس ناراحتی تان را تسکین می دهد.

توجه داشته باشید که به بچه ها زیر یک سال به علت خطر مسمومیت بوتولیسم نباید عسل بدهید.

5- پیش از خواب حمام پربخار بگیرید.

بخارآب گرم در حمام ممکن است به باز شدن سینوس هایتان کمک کند. بخارآب ترشحات خشک شده مخاطی را مرطوب و شل می نماید، به تخلیه ترشحات بینی پیش از رفتن به بستر کمک می رساند و درد و گرفتگی بینی را کاهش می دهد.

در بعضی از افراد با ماساژ پوست روی سینوس ها به تخلیه ترشحات آن ها کمک می نماید. دوش آب گرم همچنین ممکن است به آرام شدن شما پیش از رفتن به بستر کمک کند.

6- از محلول شستشوی نمکی بهره ببرید.

محلول های شستشو یا افشانه هایی نمکی که حاوی مقدار اندکی نمک مخلوط شده با آب استریل هستند، به تخلیه ترشحات بینی و سینوس های شما کمک می رسانند. شستشو با محلول نمکی تحریک و تورم مخاط را کاهش می دهد و باعث می گردد فرد در شب احساس گرفتگی کمتری در بینی کند.

محلول های نمکی شستشو حاوی داروی خاصی نیستند، بنابراین می توان چند بار در شب از آن ها استفاده کرد، بنابراین می توانند یک افشانه محلول نمکی را در نزدیک بسترتان نگهدارید و هر وقت لازم بود، از آن بهره ببرید.

7- از نوارچسب های بینی بهره ببرید.

این نوارچسب ها که روی پل بینی چسبانده می گردد، با سوراخ های بینی کمی به بیرون می کشند. گرچه اغلب افراد از این نوارچسب ها برای پیشگیری از خرخر استفاده می نمایند، اما آن ها را می توان برای تنفس راحت تر در هنگام گرفتگی بینی هم استفاده کرد.

8- از افشانه ها و قطره های بینی بدون نسخه استروئیدی یا ضد احتقان بهره ببرید.

قطره ها و افشانه های بدون نسخه برای کاهش التهاب و پرخونی مخاط بینی به علت آلرژی یا سرماخوردگی وجود دارند. این داروها برای مصرف کوتاه مدت خطری ندارند و به سرعت باعث رفع شدن گرفتگی بینی می شوند.

اما بعضی از این قطره ها و افشانه ها دارای مواد دارویی هستند که در درازمدت بدن نسبت به آن ها تحمل پیدا می نماید. بنابراین هنگامی که پس از مصرف درازمدت این داروها، آن ها را قطع می کنید، ممکن است دچار گرفتگی بینی واکنشی شوید.

هنگام استفاده از این داروها دستورات روی بسته را بخوانید و رعایت کنید، ازجمله حداکثر مدت مجاز استفاده مداوم از آن ها. همواره از کمترین مقدار مؤثر این داروها بهره ببرید.

افشانه های استروئیدی یا کورتونی با تسکین التهاب می توانند پرخونی و تحریک شدگی مجاری بینی را کاهش دهند. این داروها را می توانید بدون نسخه یا با نسخه تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که افشانه های کورتونی را در بچه ها به کار نبرید، مگر اینکه دکتر آن ها را تجویز نموده باشد.

9- داروی سرماخوردگی بخورید.

داروهای سرماخوردگی ازجمله حاوی موادی هستند که پرخونی مخاط بینی را کاهش می دهند و تنفس را برای شما راحت تر می نمایند. این داروها ممکن است علائم دیگر شما ازجمله درد عضلات و سردرد را هم تسکین دهند.

از ترکیب کردن چند داروی سرماخوردگی پرهیز کنید و همچنین این داروها به خصوص داروهای ضد احتقان بینی را به نوزادان و بچه ها ندهید مگر اینکه پزشک آن ها را تجویز نموده باشد.

  • چطور گرفتگی بینی را رفع کنیم؟

  • نکته بهداشتی: آبریزش بینی کودک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 501

به "چطور با بینی گرفته راحت بخوابیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با بینی گرفته راحت بخوابیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید