کدام نوشیدنی ها مناسب ورزش و بدنسازی هستند؟

به گزارش افق بسطام، بدون شک مناسب ترین نوع نوشیدنی قبل یا هنگام ورزش نوشیدنی ای است که آب مورد احتیاج بدن را تامین نموده و از بدن در مقابل دهیدراته شدن محافظت کند. در هر فصلی که فعالیت بدنی داشته باشید، مخصوصا در فصل گرم سال باید توجه زیادی به موضوع از دست دادن آب بدن داشته باشید. بدن انسان به طور طبیعی در هوای گرم کوشش می نماید با دفع آب به وسیله پوست یا همان عرق کردن خودش را خنک کند. با این حال شما ممکن است با توجه به دمای محیط، رطوبت و ویژگی های خاص فعالیتی که دارید متوجه مقدار تعریق خود نشوید.

کدام نوشیدنی ها مناسب ورزش و بدنسازی هستند؟

هیچوقت برای این که مطمئن شوید بدن شما به آب احتیاج داردمنتظر تشنه شدن نباشید. برایسرپا نگه داشتن ماهیچه ها هنگام ورزش کردن و جلوگیری از خستگی و بی حالی، نوشیدنمایعات کافی قبل، بعد و در هنگام هر گونه فعالیت بدنی لازم است.

یک روش خوب که می تواند بدن را برای هرگونه تمرین خارج از خانه، از پیاده روی گرفته تا دویدن، دوچرخه سواری یا تنیس، آماده کند این است که دو ساعت قبل از آغاز فعالیت دو فنجان نوشیدنی مصرف کنید تا مطمئن شوید در خارج از خانه بدن شما دچار کم آبی نمی گردد.

هنگام انجام هر فعالیتی سعی کنید هریک ربع تا بیست دقیقه، دو سه لیوان آب بنوشید تا آب کافی برای ماهیچه ها فراهم شدهو از دهیدراته شدن بدن جلوگیری گردد. اگر قصد دارید یک ساعت پیاده روی یا بدنسازیکنید، یک بطری یا قمقمه 16 اونسی (2 فنجان) آب پر کنید و همراه خود داشته باشید.

نوشیدن مایعات بعد از تمام شدن هرفعالیت فراموش نگردد. بهتر است روی این موضوع حساسیت کافی داشته باشید و یک بار قبلاز آغاز تمرین و یک بار بعد از آن خودتان را وزن کنید. در ازای هر 500 گرم آبی کهاز دست می دهید، باید بین 500 تا 600 گرم آب یا مایعات بنوشید.

برای اغلب فعالیت هایی که در فضای باز انجام می گردد، همان آبی که از شیر آب پر می کنید بهترین گزینه برای نوشیدنی است. اگر فعالیت شما یک ساعت یا بیشتر طول بکشد، آب میوه ای که با آب رقیق شده باشد یا هر نوع نوشیدنی انرژی زا می تواند کربوهیدرات و مواد معدنی لازم را جایگزین الکترولیت هایی مثل سدیم، پتاسیم و منیزیم کند که همراه با عرق از دست می دهید کند.

نوشیدنی های ورزشی (انرژی زا) انرژی شما را تقویت و تشدید می نمایند و از اینطریق موجب بهبود عملکرد جسمانی می شوند. در واقع این نوشیدنی ها طوری تهیه شده اندکه به سرعت کمبود مایعات را در بدن جبران نموده و قند (گلوکز) مورد احتیاج بدن را در خون به چرخش درمی آورند.

قبل از مصرف نوشیدنی های انرژی زا حتما برچسب روی محصول را مطالعه کنید تا ببینید کدامیک ار آن ها بیشتر مناسب حال و فعالیت شما است. در حالت ایده آل، این نوشیدنی ها باید شامل 14 گرم کربوهیدرات، 28 میلی گرم پتاسیم و 100 میلی گرم سدیم در هر یک فنجان شوند. کربوهیدرات های موجود در این نوشیدنی ها که متشکل از گلوکز، ساکروز و فروکتوز هستند به آسانی و به سرعت جذب می شوند.

اغلب نوشیدنی های انرژی زا به خوبی رقیق شده اند و نسبتا حاوی کالری کم تریهستند. اگر نگران مقدار کالری اضافه شده به این نوشیدنی ها هستید، کمی آن را باآب رقیق کنید یا داخل یک ترموس حاوی یخ بریزید.

مایعات یک عنصر حیاتی برای یاری به عملکرد ماهیچه های شما هنگام انجام هرگونه فعالیت بدنی هستند اما علاوه بر آن، نقش قند خون را در این مورد نباید نادیده بگیرید. بهتر از یک ساعت قبل از آغاز ورزش و فعالیت بدنی یک میان وعده سبک حاوی حداقل 100 کالری مصرف کنید. مواد مغذی که از میان وعده دریافت می کنید به عملکرد بهتر شما یاری نموده و اجازه نمی دهد احساس گرسنگی مانع ادامه فعالیت شما گردد. بهترین میان وعده ها، هم زمان شامل کربوهیدرات های سالم، پروتئین و مقدار کمی چربی می شوند. میوه، ماست، آجیل و گرانولا نمونه خوبی از این مواد غذایی هستند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 306

به "کدام نوشیدنی ها مناسب ورزش و بدنسازی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام نوشیدنی ها مناسب ورزش و بدنسازی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید