8 ماده غذایی که هورمون گرسنگی را غیرفعال می نمایند

به گزارش افق بسطام، هورمونی به نام گرلین در روده وجود دارد که با نام هورمون گرسنگی معروف است. زمانی که معده خالی است، هورمون گرلین ترشح می نماید و باعث ارسال سیگنال های گرسنگی به مغز می گردد. هورمون گرلین با تحریک مغز باعث ایجاد حس گرسنگی می گردد. با این حال هورمون دیگری به نام لپتین وجود دارد که مسئول حس سیری است و باعث کاهش اشتها می گردد. این هورمون به مغز سیگنال می دهد که شما سیر هستید و نباید غذا بخورید. با این حال ظاهراً بدن ممکن است به قدرت هورمون لپتین عادت کند. در نتیجه حس گرسنگی به صورت طبیعی غیرفعال نمی گردد و شما همچنان به خوردن ادامه می دهید.

8 ماده غذایی که هورمون گرسنگی را غیرفعال می نمایند

همان عواملی که باعث ایجاد مقاومت نسبت به انسولین می شوند، مانند شکر زیاد، مواد غذایی پرکالری که پروتئین و چربی ندارند و غیره ممکن است باعث شوند مکانیسم مهار اشتها در مغز درست کار نکند. با این حال خوشبختانه بعضی از مواد غذایی تأثیر برعکس دارند و نه تنها مدیریت حس گرسنگی را در کوتاه مدت بهبود می بخشند، بلکه در درازمدت نیز تأثیر دارند. در ادامه 8 ماده غذایی به شما معرفی خواهیم کرد که به سرعت اشتها را از بین می برند و چندین ساعت شما را سیر نگه می دارند.

1. صدف خوراکی

صدف خوراکی یکی از منابع خوب روی محسوب می گردد. روی یک ماده معدنی است که با همکاری لپتین به کاهش اشتها یاری می نماید.

2. چای رویبوس

رویبوس که از برگ های گیاه Redbush به دست می آید، یک نوع چای گیاهی است که تنها در ارتفاعات جنوب آفریقا یافت می گردد. چای رویبوس یک فلاونوئید به نام آسپالاتین دارد که چربی سوز محسوب می گردد. طبق تحقیقات این ترکیب می تواند سطح هورمون استرس را که باعث تحریک گرسنگی و ذخیره چربی می گردد و با بیماری های فشارخون بالا، سندرم متابولیک، بیماری های قلبی-عروقی، مقاومت نسبت به انسولین و دیابت نوع 2 ارتباط دارد، کاهش می دهد.

3. انگنار

هورمون گرلین زمانی که معده پر باشد، سرکوب می گردد. در نتیجه مصرف مواد غذایی پرفیبری که سیرکننده هستند، کار عاقلانه ای محسوب می گردد. سبزی های برگ دار یک گزینه عالی هستند. انگنار دو برابر کلم برگ فیبر دارد.

4. سیب زمینی آب پز

سیب زمینی سفید به میزان معروفیت بدی که دارد، مضر نیست. در واقع سیب زمینی آب پز برترین ماده غذایی سیر کننده محسوب می شوند.

5. ماهی هالیبوت

ماهی مزایای بسیاری برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، دارد: ماهی سرشار از امگا 3 است که التهاب کل بدن را کاهش می دهد و باعث می گردد لپتین به راحتی با مغز در ارتباط باشد. ماهی هالیبوت ویژگی خاصی نیز دارد. این ماهی یکی از سیرکننده ترین ماهی ها محسوب می گردد. این ماهی پروتئین زیادی دارد و سطح تریپتوفان آن بالا است. تریپتوفان هورمون سروتینین را فراوری می نماید که حس گرسنگی را سرکوب می نماید.

6. تخم مرغ

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین برای صبحانه، سرعت سوزاندن چربی در کل روز را تنظیم می نماید. طبق یک تحقیق افرادی که برای صبحانه تخم مرغ می خورند، کمتر گرسنه می شوند. علاوه بر این، زرده تخم مرغ حاوی ماده ای به نام کولین است که خواص چربی سوز دارد.

7. سیب قرمز

سیب یکی از منابع خوب فیبرهای سیرکننده محسوب می گردد. طبق یک تحقیق، به ازای هر 10 گرم فیبر قابل حل در آب، چربی شکمی تا 3.7 درصد بیشتر از بین می رود.

8. سرکه سیب

سرکه سیب دارای اسید استیک است که سرعت تخلیه معده را کاهش داده و آزادسازی شکر در جریان خون را کند می نماید. در نتیجه دیرتر گرسنه می شوید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1934

به "8 ماده غذایی که هورمون گرسنگی را غیرفعال می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده غذایی که هورمون گرسنگی را غیرفعال می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید