اسکان هزاران پناهنده افغان در مرز تاجیکستان

به گزارش افق بسطام، فارس نوشت: سخنگوی استاندار منطقه بدخشان تاجیکستان از اسکان بیش از هزار پناهنده افغانستان در این کشور اطلاع داد.

اسکان هزاران پناهنده افغان در مرز تاجیکستان

غالب نیت بیک اف سخنگوی استاندار منطقه بدخشان تاجیکستان از اسکان بیش از هزار پناهنده افغان در این کشور اطلاع داد.

نیت بیک اف به دلایل امنیتی، محل اسکان پناهندگان را معین نکرد، اما گفت که بخش عمده آنها را زنان، بچه ها و افراد مسن تشکیل می دهند.

بنابر سخنان وی، نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، دفتر سازمان ملل در امور امنیت، دفتر هماهنگ نماینده دائم سازمان ملل در تاجیکستان و خدمات آقاخان ضمن ملاقات با یادگار فیض اف استاندار منطقه بدخشان تاجیکستان از دولت این کشور برای پذیرفتن پناهندگان افغان تقدیر کردند.

در این جلسه تاکید شد که پذیرش پناهندگان از افغانستان، به ویژه در شرایط متشنج در منطقه، مسائل مالی و امنیتی در پس زمینه شیوع موج دوم کرونا، نمونه ای از احساس مسئولیت بسیار تاجیکستان در قبال بشریت است.

فیض اف گفت که مقامات منطقه ای تاجیکستان با تمام ساختارهای دولتی، شرکای توسعه و مردم برای تامین حداکثری پناهندگان با غذا، مسکن و خدمات پزشکی همکاری می نمایند.

در خصوص این که چه زمانی پناهندگان از افغانستان وارد خاک تاجیکستان شده اند، مطلبی گفته نشد، اما به احتمال زیاد این امر در تاریخ 4-5 جولای، زمانی که 6 منطقه استان بدخشان افغانستان به تصرف طالبان عایدی، اجرا شده است.

مقامات بدخشان تاجیکستان به دلایل امنیتی تعداد دقیق پناهندگان افغان را اعلام ننموده اند. تا به امروز تنها در خصوص پناهندگان نظامی افغانستانی اطلاع داده می شد و این اولین بار است که در خصوص پناهندگان غیر نظامی گزارش می گردد.

قبل از این استاندار منطقه بدخشان تاجیکستان گفته بود که اوضاع در افغانستان ما را وادار می نماید ثبات داخلی را تضمین کنیم و در صورت نقض احتمالی مرزهای دولتی از سرزمین خود محافظت و اقدامات تلافی جویانه انجام دهیم.

وی بعلاوه در خصوص پناهندگان احتمالی از افغانستان و آمادگی تاجیکستان برای پذیرش آنها اظهار نظر نموده بود.

شایان ذکر است که در تاریخ 5 ژوئیه نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در خصوص پناه بردن 1037 نظامی افغانستانی به خاکی این کشور اطلاع داده بود.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1563

به "اسکان هزاران پناهنده افغان در مرز تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکان هزاران پناهنده افغان در مرز تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید