جزییات هفتمین جشنواره عکس نورنگار تشریح شد

به گزارش افق بسطام، جزییات هفتمین جشنواره عکس نورنگار که در 2 بخش اصلی و جنبی برگزار می شود، تشریح شد.

جزییات هفتمین جشنواره عکس نورنگار تشریح شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری هفتمین جشنواره عکس نورنگار ظهر دوشنبه 10 آبان ماه با حضور افشین بختیار، داریوش محمدخانی و محمد فروغی اعضای شورای سیاستگذاری، مسعود افشانی دبیر جشنواره و فاطمه بهبودی داور جشنواره برگزار شد.

محمد فروغی عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره نورنگار در ابتدای نشست با انتقاد از پوشش اندک خبری از جشنواره هایی که در مباحث فرهنگی و هنری فعالیت دارند، گفت: 7 سال است جشنواره عکس نورنگار بنیان نهاده شده است و افتخار می کنم تمام همت و تلاش مان را برای ایران گذاشتیم. افتخار می کنم بحث ایران من را به عنوان مرکز اصلی نگاه استراتژیک مان تعیین کردیم و در این راستا به خوبی های ایران می پردازیم. خوشحالم با وجود مسائل 7 ساله، توانستیم این کار را ادامه دهیم و امیدواریم باز به همت همگان، این فرایند ادامه پیدا کند.

وی افزود: این دوره با وجود شرایط اقتصادی، جایزه 84 میلیونی داریم و در انتخاب داوران، به سوی جوان گرایی رفتیم.

فروغی در ادامه با انتقاد از شرایط حاکم بر عکاسی در فضای هنری ایران، بیان نمود: جالب است بدانید انجمن های عکاسی داخل ایران اخبار جشنواره نورنگار را پوشش نمی دهند و به اعضای خود اطلاع رسانی نمی کنند. می گویند من دکان راه انداختم و این رویداد جشنواره نیست. وقتی نمی توانیم همدیگر را ببینیم، چنین شرایطی نیز حاکم می شود. در واقع من شرکت خصوصی دارم که دغدغه فرهنگی دارد و چنین فعالیتی بیش از اینکه برایم از نظر معنوی آورده داشته باشد، برایم ضرر داشته است.

وی توضیح داد: دوست دارم در نگاه بصری جامعه تأثیرگذار باشم و اندک تأثیری هم که این جشنواره داشته، به کسب و کارمان برکت داده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عکس نورنگار گفت: در ادامه فعالیت های فرهنگی که داشتیم، برنامه برای هنرهای تجسمی داریم و بحث آموزش را راه اندازی کرده ایم و در حال حاضر نیز به صورت رایگان کلاس های لایو و حضوری را همزمان برگزار کردیم. برگزاری کلاس در دوران کرونا کمک کرد تا استریم را راه اندازی کنیم و ساختارهای استریم لایو را در حوزه عکاسی صنعتی و نورپردازی راه انداختیم.

مسعود افشانی دبیر هفتمین جشنواره عکس نورنگار نیز در ادامه بیان نمود: هفتمین جشنواره عکس نورنگار امسال در شرایط کرونا برگزار می شود، البته سال 99 به دلیل اوج بیماری کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم چون نمی خواستیم عکاسان را در شرایط سختی قرار دهیم و ترجیح دادیم جشنواره یک سال برگزار نشود. امسال در هفتمین دوره جشنواره با قدرت بیشتر کار را آغاز و سعی کردیم موضوعاتی روز مانند خدمات کادر درمان برای سوژه عکاسی در نظر گرفته شود تا نوعی ادای دین به کادر درمان داشته باشیم.

وی بیان نمود: بخش جنبی جشنواره شامل عکاسی خلاقانه است که در کمتر جشنواره ای به آن پرداخته شده است. در واقع، عکاسی رئال و پرتره نیست بلکه ترکیبی از خلاقیت در عکاسی است که بعضاً به آن پرداخته نشده است. در این زمینه با اختصاص جوایزی درخور، تلاش کردیم کمکی به رفع نیازهای عکاسان کرده باشیم.

افشانی با اشاره به تغییر رویه و نگاه هیأت داوران، توضیح داد: مجید سعیدی، ساتیار امامی و فاطمه بهبودی داوران جوان و صاحب سبکی هستند که در هفتمین جشنواره نورنگار داوری متفاوتی را انجام خواهند داد. خوشبختانه تا به امروز استقبال خوبی از جشنواره شده است و ما نیز قصد داریم و دوست داریم یک حرکت فرهنگی انجام دهیم نه صرفا یک جشنواره عکاسی برگزار کنیم. آرشیوی که ما در اختیار داریم به کار پروژه ها و فعالیت های پژوهشی می آید. امیدواریم امسال با موضوعات انتخاب شده آرشیو غنی تر شود و آن را یک حرکت فرهنگی ریشه دار در نظر بگیرند.

وی همچنین از راه اندازی آژانس عکس نورنگار در آینده نزدیک خبر داد و افزود: دل مان پردرد است از دوستانی که از دست دادیم به ویژه دکتر عالمی که همیشه همراه ما بودند و حکم پدر معنوی ما را داشتند.

افشین بختیار عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در سخنانی گفت: من از ابتدای پیدایش نورنگار در کنارش بودم. من از دولت ها گلایه دارم چون وقتی به هر کدام از سازمان های دولتی برای انجام کار فرهنگی و هنری به ویژه عکاسی مراجعه کردم، من را نادیده گرفتند. تا به امروز برای بیشتر شرکت های بزرگ خودروسازی، سدسازی، نفتی و … کار عکاسی صنعتی انجام داده ام اما هر وقت پیشنهاد دادم معمولاً بیشتر آنها کاری برای هنر ایران نکردند اما مؤسسه نورنگار و آقای فروغی این طور نیستند و با وجود کارشکنی های بسیار، پشت جشنواره ایستاده اند.

داریوش محمدخانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نورنگار نیز در ادامه بیان نمود: با فراگیری کرونا، تصمیم گرفتیم به جای نقمت، نعمت آن را یادآور شویم، مثلاً نعمت زندگی و امیدهای کوچک را عکاسی کنیم و یادآور شویم. به ویژه اینکه جشنواره عکس نورنگار قصد نمایش عکس ندارد و در جهت فرهنگسازی و آن هم فرهنگسازی مثبت و نه سیاه نمایی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تکنیک هایی مانند HDR و پانوراما به دوربین ها اضافه شده است، ما نیز آنها را مدنظر قرار دادیم و بخش عکاسی خلاقانه را به عنوان بخش جنبی در نظر گرفتیم که در 2 بخش تک عکس و مجموعه عکس (حدبیشتر 8 قطعه) امکان شرکت در آن وجود دارد.

فاطمه بهبودی که یکی از داوران جشنواره عکس نورنگار است، در جلسه حاضر بود و به کنندگی از دیگر داوران در سخنانی گفت: عکاسان خوبی در ایران داریم اما هنوز نتوانسته ایم در سطح بین الملل خودمان را به ویژه در عکاسی مستند بالا بکشیم. در ایران نیز با جشنواره های عکس به صورت سطحی برخورد می شود اما در حالی که تحریم ها بر کشور ما اثرگذار است، عکس می تواند اثرات تحریم ها بر زندگی مردم را به جهانیان نشان دهد و دیدگاه ها را تغییر دهد و قلب ها را به هم نزدیک کند. بنابراین هر جریان عکاسی باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند ارتباطات ایجاد کند.

وی در مورد داوری جشنواره نورنگار توضیح داد: در داوری عکس ها، نام عکاسان تعیین نیست و ما نیز سعی می کنیم استقلال مان را حفظ کنیم. به شخصه دنبال عکس هایی هستم که خلاقیت و نگاه متفاوتی داشته باشد.

مسعود افشانی دبیر جشنواره در خاتمه در پاسخ به پرسشی درباره بخش جنبی جشنواره که عکاسی خلاقه است و اینکه آیا در این بخش به آثار بینارشته ای نیز توجه می شود، گفت: تعریف عکس خلاقه تعیین نیست؛ عکاسی خلاقانه بیشتر یک حس است تا یک چارچوب. آنچه که در عکاسی خلاقانه مطرح است، آن نگاه فراواقع گرایانه و متفاوت به یک سوژه است به همین دلیل ما دست عکاسان را باز گذاشته ایم. همچنین در سایت بخشی به عنوان راهنمایی قرار داده ایم که بسیار به عکاس ها برای تولید چنین آثاری کمک خواهد کرد. عکس های خلاقانه بی نظیری برای ما ارسال شده است و می دانم کار داوران خیلی سخت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1694

به "جزییات هفتمین جشنواره عکس نورنگار تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات هفتمین جشنواره عکس نورنگار تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید