جزئیات مسدود شدن مرز بین ایران و ارمنستان

به گزارش افق بسطام، صبح آدینه 5 شهریور، سخنگوی گمرک از مسدود شدن بخشی از جهت تردد زمینی ایران به ارمنستان به وسیله نیروهای کشور آذربایجان اطلاع داد و گفت که از همان ابتدای اعلام این خبر مذاکرات بین ایروان و باکو شروع شد.

جزئیات مسدود شدن مرز بین ایران و ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

در نهایت آدینه شب خبر بازگشایی مجدد این راستا منتشر شد. در این بین محمد جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری درباره علت مسدود شدن راستا زمینی ارمنستان و سپس بازگشایی آن به خبرگزاری مهر گفت: این اتفاق به اختلافات مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برمی گردد؛ این دو کشور هنوز نتوانسته اند شرایط مرزهای خود به لحاظ خط مرزی را معین تکلیف نمایند؛ بنابراین بخشی از راستا بین مرز نوردوز از سوی ایران تا ایروان به طول 8 کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان را نیروهای آذربایجانی مسدود نموده بودند.

او ادامه داد: ارمنستان یک راه فرعی را معرفی نموده بود تا تردد متوقف نگردد و به اسم آلترناتیو راه اصلی باشد و ناوگان از آن عبور نمایند؛ البته تریلی ها نمی توانستند از این راستا عبور نمایند چون راستا کم عرض و 30 کیلومتر از آن هم خاکی است؛ به همین علت دولت ارمنستان بلافاصله یک آماده سازی اولیه روی جاده انجام داد و بخشی از راستا را تیغ زنی کرد تا امکان تردد برای کامیون های 6 چرخ، 10 چرخ و سواری ها فراهم گردد. مسافران هم بدون اتوبوس و با مینی بوس و ون به راستا ادامه می دادند.

این مقام مسئول توضیح داد: در خاتمه روز گذشته مذاکرات بازگشایی راستا به نتیجه رسید و راستا اصلی اواخر دیشب بازگشایی و امکان تردد فراهم شد. در حال حاضر هم ناوگان می تواند از راستا قبلی، از سمت ایروان به سمت ایران و از مرز نوردوز به سمت ایروان تردد کند.

بر اساس اظهارات هدایتی مرز نوردوز در حال حاضر تنها مرز مشترک زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست؛ حتی اگر راستا اصلی را آذری ها باز هم مسدود نمایند، راستا جایگزین با کمی اصلاحات و بهبود زیرساخت ها، قابل استفاده خواهد بود.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری ایران گفت: 45 کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان دارد و در نتیجه احداث مرز تازه میان دو کشور، توجیه مالی ندارد. ما مشکل مرزی نداریم، مشکل اصلی ادامه راستا در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با آذربایجان است؛ ایران با ارمنستان اختلاف مرزی ندارد؛ بلکه آذربایجان می گوید جاده اصلی نوردوز به سمت ایروان، از داخل اراضی قره باغ قدیم عبور می نماید که جزو خاک این کشور محسوب می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1594

به "جزئیات مسدود شدن مرز بین ایران و ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات مسدود شدن مرز بین ایران و ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید