واکسیناسیون، عاملی برای کاهش اضطراب اجتماعی

به گزارش افق بسطام، خوشبختانه واکسیناسیون مردم در حال اجرایی شدن است و البته محموله تازه واکسن هم وارد کشور شده است.

واکسیناسیون، عاملی برای کاهش اضطراب اجتماعی

همین اخبار خوش موجب شده تا خیال برخی از مردم از بابت بیماری کرونا راحت شود تا جایی که آنها نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی بی تفاوت شده اند. شرایطی خطرناک که اگر ادامه دار باشد احتمالاً موجب می شود که کشور با موج بعدی بیماری کرونا روبه رو شود. در این باره شخصاً معتقدم که نباید فقط مردم را مقصر دانست. به نظرم یک مسئله ای که در کشور وجود دارد همین بحث مقبولیت و سرمایه اجتماعی است؛ اینکه حرف مسئولان چقدر بین مردم مقبولیت دارد. مردم بر اساس اطلاعاتی که به آنها داده می شود و البته واقعیت هایی که با آن روبرو می شوند، تصمیم می گیرند. در اینجا مسئولیت بیشتر بر عهده کسانی است که از همه ظرفیت ها استفاده نمی کنند. مردم هر زمان که اطلاعات کافی درباره بیماری داشتند، پروتکل ها را هم رعایت کردند. اما این سؤال مطرح می شود که مسئولان این روزها چه اطلاعاتی به مردم داده اند. اینکه فقط مردم را از بیماری بترسانیم، بیماری کنترل نمی شود. ترس مردم یک روز شکسته می شود و بیماری برایشان عادی خواهد شد.

ما درباره فرهنگسازی و نحوه ارتباط با مردم با دوستان وزارت بهداشت صحبت کردیم. در جلسات مختلف به مسئولان وزارت بهداشت گفتیم که شما به لحاظ بهداشتی متخصص هستید، اما صحبت کردن با مردم تخصص خودش را می خواهد. بیماری های واگیردار فقط جنبه های بهداشتی و درمانی ندارد بلکه وجه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم دارد. این بیماری ها شرایط اقتصادی مردم را تهدید و شرایط اجتماعی مردم را محدود می کند. همین موارد می طلبد تا کسانی با مردم صحبت کنند که با این حوزه ها آشنا هستند در حقیقت گروهای مرجع می توانند، مردم را قانع کنند.

متأسفانه درباره شرایط کرونا در ایران فقط یک گروه با مردم حرف زدند و حرف ها هم بیشتر برای ترساندن مردم بوده است. مردم باید عمیقاً باور کنند که بیماری خطرناک است. از سوی دیگر وزارت بهداشت باید بداند که هر کسی به یک گفتمانی جذب می شود. مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت اگر می خواهند در این حوزه پیروز باشند باید از همه ظرفیت های کشور استفاده کنند و همه افرادی را که در حوزه های مختلف کار می کنند، به کار گیرند. از متخصصان جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی و فرهنگی کمک بگیرند و این افراد برای مردم توضیح دهند که اگر با هم هر چه زودتر این بیماری را کنترل کنیم شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتر می شود.

صرفاً با ترساندن مردم از بیمارستان این بیماری از بین نمی رود. چرا که در زمان هایی تعداد بیماران زیاد شد و مردم دیدند افرادی که در بیمارستان بودند خوب شدند حالا چند نفر هم فوت کرد. این مباحث به لحاظ اجتماعی برای مردم عادی می شود. نباید بگذاریم که شرایط سخت عادی شود و متأسفانه وزارت بهداشت به این موضوع توجه ندارد. یک موج می آید وحشت عمومی بالا می رود و تخت ها پر می شود و مردم رعایت می کنند و دوباره تخت ها خالی می شود، بیماری برای مردم عادی می شود و چون فقط از این جنبه با مردم صحبت شده، طبیعی است که مردم مسأله را ساده می گیرند.

*رئیس دانشگاه تهران

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1527

به "واکسیناسیون، عاملی برای کاهش اضطراب اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون، عاملی برای کاهش اضطراب اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید