پبش بینی بورس در دوران گذار از روحانی به رئیسی

به گزارش افق بسطام، در حالی که تا همین چندی قبل شاخص قیمت ها در بورس هر روز گام دیگری در فرایند نزولی برمی داشت، حالا چند وقتی است که این نشانگر مهم بورسی تغییر فرایند داده و هر چند آهسته، اما تقریبا پیوسته رو به بالا می رود. آنالیز آنچه در طول چندماه اخیر اتفاق افتاده نشان می دهد رشد قیمت ها در بازار های جهانی همزمان با کاهش قابل توجه قیمت سهام در بورس، در کنار فرا رسیدن فصل مجامع را برای رشد قیمت سهام باز نموده است.

پبش بینی بورس در دوران گذار از روحانی به رئیسی

به گزارش خبرنگاران، پس از ابرنوسان اعجاب انگیز در سال 99 و افت 10ماهه قیمت ها، حالا چند روزی است که بورس با گام برداشتن در راستا صعودی، حدود 13درصد از کف اخیر خود فاصله گرفته است و شاهد بازگشت پول های تازه به گردونه معاملات سهام هستیم.

این در حالی است که در صورت اتخاذ تدابیر لازم و تقویت بازار اولیه در کنار ابزار های پوشش ریسک می توان شرایطی را پدید آورد که بازار سرمایه در مواجهه با موج تورمی احتاقتصادی از شانس بیشتری برای دستیابی به یک فرایند پایدار نسبت به آنچه در سال گذشته رخ داد برخوردار باشد. ضمن آنکه با اتخاذ تدابیری رشد حبابی سال 99 تکرار نگردد و رونق واقعی نصیب این بازار گردد.

پیش بینی بازده 15 درصدی تا خاتمه تیرماه

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به این که پیش بینی می گردد در مجموع بورس تا خاتمه تیر ماه صعودی باشد، گفت: هر چند در این مدت زمان این امکان وجود دارد، بازار با نوسان همراه باشد، اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد تا خاتمه تیرماه می توانیم انتظار بازده 10 تا 15 درصدی را به طور میانه در بازار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی رشد اخیر بورس رنگ باختن کاهش قیمت دلار است، افزود:با توجه به اینکه نگرش کاهش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان و حتی فراتر از آن تقریباً امروز از بین رفته، این موضوع بر روی بورس بسیار تاثیر گذار بوده و به عاملی در جهت رشد بازار سرمایه تبدیل شده است بنابراین عدم کاهش قیمت دلار یک محرک جدی برای رشد بورس قلمداد می گردد.

میرمعینی اظهارداشت: بعد از ریزش 9 ماهه بورس، بسیاری از نماد های بورسی و فرابورسی با کاهش شدید قیمت روبرو شدند و به نوعی حباب آن ها طی این ماه ها تخلیه شد، در چنین شرایطی قیمت ها بسیار مجذوب کننده شده، طبیعی بود که نماد ها خالی از فروشنده شوند و اقبال خرید افزایش پیدا کند، نتیجه چنین وضعی رشد نسبی بعضی از نماد های بازار بود.

این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه بسیاری از سهم هایی که طی این مدت با رشد همراه بودند از نظر بنیادی شرایط مطلوبی دارند، افزود: در حال حاضر بازار نگاه ویژه ای به نماد هایی که دارای سودسازی مناسب و بعلاوه از بنیاد خوبی برخوردارند، از سویی ریسک سرمایه گذاری در این نماد ها بسیار کمتر از سایر شرکت است.

وی یادآور شد: بسیاری از این نماد ها در ریزش 9 ماهه اخیر بورس بیش از 60 درصد با اصلاح روبرو شدند، طبعاً با توجه به پتانسیل مناسبی که این شرکت ها دارند، قیمت سهام این دسته از نماد ها بسیار مجذوب کننده بوده و همین موضوع عاملی شد در جهت رشد اخیر بورس که شاهد آن بودیم.

میرمعینی با اشاره به اینکه باید در آینده به سوی کنارگذاشتن قیمت گذاری دستوری در محصولاتی که در بورس عرضه می گردد، برویم، اظهار داشت:هرگونه دستکاری و دخالت در بازار سرمایه و مکاهمم های مرتبط با آن در نهایت به ضرر سهامداران و شرکت های بازار سرمایه است، اتفاقاتی که در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد رخ داد که حواشی بسیاری هم در پی داشت خود موّید معضلات و مسائل در این زمینه است، بنابراین اگر ما می خواهیم در بلندمدت بورس شرایط با ثبات و متعادلی داشته باشد باید به سمت کم کردن و حذف دخالت دولت در بازار سرمایه و مسائل مرتبط با آن باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به درخواست های اهالی بازار سهام از رئیس جمهور منتخب، گفت: در این رابطه سه خواسته را می توان عنوان کرد، اول اینکه باید حقوق سهام داران خُرد بازار محترم شمرده گردد و از هرگونه عملی که این موضوع را خدشه دار می نماید، خودداری گردد، دوم هم اینکه نماینده از بازار سرمابه در جلسات هیئت دولت حضور داشته باشد، تا بتواند از حقوق سرمایه داران دفاع کند و دست آخر هم باید شرایطی فراهم گردد، تا سرمایه های خرد و پراکنده مردم جذب بورس گردد، در در نهایت این منابع صرف تامین اقتصادی شرکت های بورسی و فرابورسی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1544

به "پبش بینی بورس در دوران گذار از روحانی به رئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پبش بینی بورس در دوران گذار از روحانی به رئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید