کمبود نیرو و سنگینی شیفت ها،پرستار را از پا درمی آورد، بازنشسته از کارافتاده نیست

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران/هرمزگان پرستار، واژه آشنایی است که ناخودآگاه هر مخاطب ای را به یاد آرامش و به یاد شخصی می اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک احتیاج داریم، کمک رسانمان است؛ انسان های بی ادعایی که خالصانه کار می نمایند و تمام کوشش خود را معطوف می سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری نمایند، این واژه آدمی را به یاد مفاهیم دیگری هم می اندازد، یاد شب بیداری و یاد مردان و زنان سپیدپوشی که لحظه ای لبخند از سیمایشان دور نمی گردد.

کمبود نیرو و سنگینی شیفت ها،پرستار را از پا درمی آورد، بازنشسته از کارافتاده نیست

بدون تردید جامعه پرستاری، با مسائل فراوان معیشتی، استخدامی و آموزشی دست وپنجه نرم می نماید و توجه مردم و مسئولان به این مسائل، پرستاران را ازنظر روحی، تقویت نموده تا بهتر بتوانند به شغل مقدس خود بپردازند.

به بهانه فرارسیدن روز پرستار با یک پرستار بازنشسته هم کلام شدیم تا از سختی های کارش و شیرینی و تلخی این شغل بیشتر آگاه شویم.

فاطمه امیرزاده در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد چگونگی گرایشش به شغل پرستاری، اضافه نمود: از دوستانم پیشنهاد داد به آکادمی بهیاری برویم که همین عامل سبب شد در سال 58 به همراه دوستم به این آکادمی رفته و دوره های لازم را سپری کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 59 درسم را به اتمام رساندم و به سرکار رفتم، اعلام نمود: در زمانی که کارم را شروع کردم، بیمارستان شهید محمدی بندرعباس با کمبود شدید نیرو روبرو شده بود و از طرفی جنگ شروعشده بود و مجروحین جنگی را به این بیمارستان می آوردند.

کمبود نیرو و رسیدگی به مجروحین جنگی

این پرستار بازنشسته با اشاره به اینکه به همین شرایط کار کردن سخت و سخت بود، اظهار کرد: تعدادی از نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر نیز به جمع کارد درمانی ملحق شده تا به پرستاران یاری نمایند و کمبودها را جبران نمایند.

وی ادامه داد: کار با حضور نیروهای امدادی هلال احمر اقدامات اولیه توسط آنان صورت می گرفت و سپس کادر درمانی به صورت تخصصی وارد می شد تا کمی فرایند درمانی تسهیل یابد.

این پرستار بازنشسته بیان نمود: شغل ما با خاطرات خوب و بد، غم ها و شادی های بسیار زیادی عجین است و پا به پای تمام بیماران و خانواده هایشان به معنای واقعی در غم و شادی شان شریک هستیم .

اولویت ما بیماران هستند

وی با اشاره به اینکه کادر درمان سختی های بسیاری را پیش رو دارد، اضافه نمود: با تمام سختی های کاری به خصوص در شیفت های شب و شیفت های شلوغ، اولویت ما بیماران است و در تمام شرایط تمام کوششمان این است که کارمان که خدمت رسانی به بیماران است را به نحو احسن انجام دهیم .

امیرزاده بزرگ ترین مشکل پرستاران را در استان هرمزگان را کمبود نیرو دانست و عنوان نمود: همین کمبود نیرو سبب شیفت های سنگین و خستگی پرستاران و سبب بیش ازحد فعالیت آن ها می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع پرستاران را خسته و از پا درمی آورد، اضافه نمود: در این شرایط رسیدگی به بیماران سخت و امکان رسیدگی به تمامی بیماران با کیفیت مطلوب نیست.

این پرستار بازنشسته با اشاره به اینکه اگر تعداد پرستاران افزایش یابد به طور حتم فشار کاسته و امکان رسیدگی بالاتر می رود، اضافه نمود: رفتار پرستاران در حالت عمومی خوب و فداکارانه و رسیدگی مطلوب است مگر خستگی زیاد بر دوش پرستار باشد یا سطح توقع اطرافیان بیماران و خود بیمار بیش ازحد و توان یک پرستار باشد پس احتیاج است کمی هم شرایط کار پرستاران و هم سختی فعالیتشان از سوی تمامی مسئولین و مردم درک شود.

دریافتی بازنشسته ها پایین و امکانات خاصی در اختیار آن ها قرار ندارد

امیرزاده با بیان اینکه پرستاران به علت ویژگی های اخلاقی که دارند و باوجود تمام سختی های شغلی و درآمد پایین نسبت به این سختی ها همواره قانع و شاکر هستند، توضیح داد: از بیماران و مراجعین خواهشمندم هنگام مراجعه درک نمایند که بیماران بدحال دیگری هم در بیمارستان هستند که شرایط اورژانسی تری دارند و چند دقیقه غفلت در کار می تواند زندگی آن ها را به خطر بیندازد و با صبوری و ایمان به اینکه پرستاران با تمام آنچه در توان دارند در خدمتشان هستند، منتظر خدمات بمانند.

وی ادامه داد: دریافتی بازنشسته ها پایین و امکانات خاصی در اختیار آن ها قرار ندارد و با شرایط مالی فعلی به طور حتم در شرایط سخت زندگی می نمایند.

این پرستار بازنشسته با اشاره به اینکه درآمد پرستاران در کشور ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد، اضافه نمود: با توجه به فرسایش بسیار زیاد و سختی های احساسی و روحی که شغل پرستاری دارد از مسئولین می خواهیم برای اوقات فراغت و تقویت روحیه پرستاران تمهیداتی را بیندیشند.

امیرزاده با بیان اینکه بازنشستگان از کارانه و اضافه کار هم محروم اند و احتیاج به رسیدگی بیشتری دارند، اعلام نمود: نباید با این تصور که دیگر بازنشسته نمی تواند فعالیتی کند، از رسیدگی به آن ها جلوگیری کنیم زیرا همین بازنشسته یک عمر کوشش نموده است و حتی اگر احتیاج باشد می تواند در بخش دیگری مشکل کمبود نیرو را برطرف نمایند.

این پرستار بازنشسته با اشاره به اینکه زمانی که در درمان مجروحان جنگی فعالیت داشتم موردتقدیر قرار گرفتم و هنوز این خاطره در ذهنم به جامانده است، اظهار کرد: پس از بازنشستگی هم البته در روز پرستار از بازنشستگان یاد می شود.

خاطرات دوران پرستاری

وی در مورد خاطره ای دوران فعالیتش، گفت: دختر هشت ساله ای که بر اثر تصادف به بیمارستان آورده شده بود که دستش زیر دستگاه پرس مانده بود، قرار بود چهار انگشتش قطع شود که از چند پزشک ارتوپد نیز خواهش کردم به شرایط این کودک رسیدگی مجدد نمایند تا شاید امکانی باشد تا انگشتانش قطع نشود.

امیرزاده ادامه داد: پزشک حاضر در بیمارستان پس ازآنکه شش تا هفت مرتبه این کودک را به اتاق عمل بردند، توانستند بدون قطع کردن انگشتانش، شرایطش را بهبود بخشند و هنوز پس از گذشت سال ها با آن فرد در تماسم و دستش خوب است و بسیار از این بابت خوشحالم.

وی همچنین با اشاره به یک خاطره دیگر نیز بیان نمود: یک بیمار که دچار ضربه مغزی شده بود به بیمارستان شهید محمدی آورده شد که نوار قلبش خوب بود و درحالی که نبضش ازکارافتاده بود و دیگر می خواستند وی را راهی سردخانه نمایند، بنده مانع این کار شدم و در تماس با مدیر بیمارستان این موضوع در میان گذاشته و با کسب اجازه بیمار در تخت باقی ماند و خوشبختانه زنده ماند.

آشنایی با همسر در طول دوران درمان

این پرستار بازنشسته در مورد نحوه آشنایی با همسرش، توضیح داد: نحوه آشنایی بنده با همسرم به زمان جنگ بازمی شود که وی پس از مجروحیت از ناحیه زانو در بیمارستان شهید محمدی بستری شد و مدت درمانش طول کشید.

وی اضافه نمود: سپس در همین مدت با پیشنهاد ازدواجش روبرو شدم که ابتدا قبول نکردم اما بعدها با مشورت دوستانم و توصیه آن ها بنده پیشنهادش را پذیرفتم و ازدواج کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 564

به "کمبود نیرو و سنگینی شیفت ها،پرستار را از پا درمی آورد، بازنشسته از کارافتاده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود نیرو و سنگینی شیفت ها،پرستار را از پا درمی آورد، بازنشسته از کارافتاده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید